Mgr. B. Pokorná 

e-mail: b.pokorna@zsamskozlany.cz

 

Vlastivěda 5. třída

 

23. -27. 11.

Revoluční rok 1848

učebnice 29 a PS 18/1,2

zápis do sešitu:

1848 - revoluce v celé Evropě

= převrat, změny ve společnosti, požadavky na národní svobodu a rovnost lidí, omezení moci panovníka

v českých zemích – požadavky na zrušení roboty, cenzury, rovnoprávnost češtiny a němčiny, částečná samostatnost

Vídeň - nepokoje, Praha – povstání, stavěli barikády - potlačeno

úspěch: zrušeno poddanství a robota v r. 1848

---------

umět vysvětlit pojmy z rámečku v učebnici s. 29 Co to je?

(revoluce, petice, poddanství, cenzura, vrchnost, ústava)

Taktik – procvičení PS

Dějiny udatného č. národa – díl Revoluce 1848

do 30.11. opakovat probrané učivo podle učebnice s.6 - 28, PS 6 - 17, můžete se znovu podívat na některý z dílů Dějiny udatného č. národa

------------------------------------------------------------

16. – 20. 11.

Národní probuzení/obrození

učebnice 26 – 28

PS 17

Taktik - procvičení pracovního sešitu

 

do sešitu si stručně zapište informace k těmto údajům:

úřední jazyk němčina x čeština

divadlo – V. M. Kramerius

č. nakladatelství Česká expedice

hymna – autor textu, hudby

národní buditelé – osobnosti a jejich přínos

 

Aktivity k Vv a Pč - vytvořit nebo namalovat loutku

 

--------------------------------------------------------

9. – 13. 11.

 
mimořádná online hodina k vlastivědě - pátek 13.11. od 10.00
 

Průmyslová revoluce v Čechách, na Moravě a ve Slezsku

učebnice 21 – 25

stručné výpisky : rozdíl mezi řemeslnou výrobou, manufakturou a továrnou, význam páry a parního stroje, vynálezci Gerstner, Ressel, Božek, bratranci Veverkové, Diviš a jejich vynálezy

PS s. 15 - 16

využijte Taktik
 

Dějiny udatného č. národa – díl 79, 81: Manufaktury, Věk páry

dokument o ruční papírně ve Velkých Losinách

https://www.youtube.com/watch?v=PloDH2lu5rw

pro zábavu posílám luštěnku psanou Morseovou abecedou

 

Tipy na tvoření místo Vv a Pč:

  1. vytvoř si logo své firmy, graficky znázorni, vyzdob, využij  název – výrobek – město….podle své fantazie, 

např. Josef Novák – Keramika, firma JOKER

        Josef Novák – pekárna, firma JOPEK

inspiruj se starými vývěsními štíty obchodů nebo retro značek známých výrobků

  1. výroba ručního papíru 

návod na výrobu najdeš v PS Vlastivědy s. 25

----------------------------------------------------------------

2. 11. – 6. 11.

Milí páťáci,

distanční výuka se prodlužuje - „Ať nedopadneme jako sedláci u Chlumce“

Opakování – Život po třicetileté válce – PS 11

 

k novému učivu stručně zápisy, nejdříve přečti v učebnici, procvič na Taktiku, podívej se na příběhy z Dějin

Doba osvícenská

uč. 15,16, 20, PS 12,13

(osvícenství, Marie Terezie, Josef II. a jejich reformy, opakování ze 4. třídy)

Život na vesnici a ve městě

uč.  17-19, PS 14

(bydlení, oblečení, jídlo, práce a hry, určitě jste někdy byli ve skanzenu)

 

Dějiny udatného českého národa (ČT Déčko nebo podle odkazu) – díl Marie Terezie, Reformy MT, Školská reforma MT, Josef II.

Taktik (interaktivní PS s odpověďmi, odkazy a bonusy)

 

Dobrovolné tipy na Vv a Pč související s vlastivědou a na zahnání dlouhé chvíle:)

můžeš si připravit jídlo - upeč si chléb nebo housky, vyzkoušej staré recepty na jídlo, např. z pohanky, hrachu, jahelník, bramborové placky,  uvař si meltu nebo šípkový čaj, nasuš si křížaly, vyloupej ořechy atd.

poslechni si - hudbu W.A. Mozarta – skladatele této doby, najdeš na youtube, poslech jeho hudby prý zlepšuje matematické schopnosti, což vždy stojí za vyzkoušení :)

zazpívej si  lidové písničky

nakresli si - kroj, staré hračky nebo si vyrob výzdobu z kukuřičného šustí, ořech. skořápek, ze dřeva 

zahraj si - cvrnkání kuliček, hry s káčou, obručí, hry s míčem

Určitě se podělte o nápady, těším se.

 

----------------------------------------------------------------------

 

19. – 23. 10.

Vzdělávání v českých zemích, J. A. Komenský

nejdříve si přečtěte v učebnici s. 12 ,14  

stručně výpisky (zaměřte se na tučně vytištěné výrazy)

porovnejte si výuku dnes a dříve

 

 

J.A.Komenský

učebnice s. 13 – podrobněji zápis o jeho životě

(zamysli se nad citáty v učebnici a pamatujte na naši vzdělanost, zjisti, na jaké bankovce najdeme portrét JAK)

 

!!! splnit  PS s. 10 – 11

 

procvičení na Taktik – přihlaste se a popř. se registrujte podle odkazu (najdete prac. sešit a odkazy k Dějinám č. národa)

https://interaktivita.etaktik.cz/novy-student/94644/c6fa6cf0342654b2a0ad9deb08ad09de

podívejte se na díl J. A. Komenský  z Dějin udatného č. národa

 

výtvarná výchova a pracovní činnosti

tyto aktivity jsou dobrovolné
 - vyzkoušejte si pomocí seřízlé  špejle nebo redispera a inkoustu (popř. husté vodové barvy nebo tuše) něco napsat nebo nakreslit a pozor na kaňky:)
-  pokud najdete kousek břidlice, zkuste rydlem/hřebíkem napsat na břidlicovou tabulku své jméno (pro zajímavost - břidlicový lom se nachází v Rabštejně nad Střelou)
Své  nafocené výtvory mi můžete zaslat na mail. 
 
-------------------------------------------------------------------------------

 

 

12. - 16. 10.
 
Učebnice - opakovat probrané učivo (opakování 4. třídy - architektonické slohy, panovnické rody)
 
                Habsburkové - poddaní, život na vesnici, ve městech
                                      šlechta, život na zámku
                                      baroko
uč. do s. 11
PS do s. 9
 
Dějiny udatného národa - vždy díly k probranému tématu    
 
 
Taktik - zkuste se opět přihlásit nebo zaregistrovat na pracovní sešit vlastivědy, měli byste se dostat i na ostatní sešity z čj, m a přírodovědy.