Mgr. B. Pokorná
Pozor nový e-mail !!!
b.pokorna@zsmskozlany.cz
Vlastivěda 5. třída
Během února přešly 5. - 9. třídy v angličtině i vlastivědě do Google učebny. Od 1. března budu již úkoly zadávat jen do Google učebny. Vypracované úkoly zasílejte na nový mail nebo vraťte přes učebnu.
Online hodiny z angličtiny i vlastivědy probíhají od 1.3. pro všechny třídy přes Google Meet, odkaz pro připojení bude zveřejněn vždy 10 minut před hodinou v dané třídě.
Děkuji za spolupráci
online hodiny vlastivědy v pátek v 10.00
22.2. – 26.2.
Opakování vlastivědy ze 4. třídy
nový díl učebnice a PS Vlastivěda ČR
učebnice 3 - 4
PS 2 – 6, procvičíme při online hodině, připravte si, co nebudete vědět, dovysvětlíme společně
Opakujte: dopravní předpisy, kraje, národní parky, práce s mapou, pohoří a vodstvo
Využijte mapu krajů v učebnici s. 4, mapu ČR na zadních deskách v učebnici (povrch a vodstvo)
------------------------------------------------
15.2. – 19.2.
V pátek se přihlaste na Google Meet, odkaz v učebně Vlastivěda 5. třída
V pátek 19.2. od 13 – 14 hodin předávání nových učebnic a PS Vlastivěda ČR (počkejte před budovou, choďte postupně, roušku s sebou, v případě nutnosti domluvíme jiný termín k předání)
Opakování dějin při online hodině:
učebnice 51 – 54
PS 27, 28
Dějiny - opakujte si do pátku učivo podle obrazové přílohy na deskách v učebnici – panovníci a události (Habsburkové, 1. republika, Protektorát Č a M, Československo, ČR)
Vlastivěda ČR – zaveďte si nový nelinkovaný sešit A5
Příprava:
Než začneme putovat po naší vlasti, zkuste si zapsat do sešitu Vlastivěda ČR, co by měla obsahovat KPZ (Krabička poslední záchrany), kterou by měl každý cestovatel a turista mít s sebou, bez čeho by ses v nouzi neobešel. Můžeš hledat v encyklopediích pro zálesáky, na internetu, vymysli si.
Zopakuj si známé turistické značky, pokud máš doma mapu okolí nebo vyhledej na internetu Mapy – Kožlany – turistická mapa, zjisti, co vše dokážeš z mapy vyčíst.
--------------------------------------------
8.2. – 12.2.
Kdo ještě neodevzdal test – opakování učiva, urychleně odevzdejte!!!
Přechod k demokracii, 1948 - 1968 – 1989
učebnice 51 – 52
PS 27 – společně zkontrolujeme při online hodině, připrav si dané úkoly
využij Taktik, Dějiny udatného národa
Do pátku si vyplň pracovní list na A4: Totalita x Demokracie
(roztřiď hesla z nabídky a vhodně doplň, co patří k totalitě a k demokracii, napiš do 2 sloupců)
1.-5.2.
Opakování 2. světové války
připravte si odpovědi na otázky z uč. s. 50
zkontrolujeme si a dovyplníme PS s. 26
k odevzdání do 5.2. , Opakování dějin (5).docx (16961)
vyplňte pracovní list k opakování učiva dějin z 5. třídy, (můžete si vytisknout nebo vyplnit přímo do testu a zaslat zpět)
než budete vyplňovat, procvičte si učivo, pracovní list bude hodnocen
Ověřte si své znalosi, zkuste si zapamatovat nejdůležitější události našich dějin, jen podstatné informace podle shrnutí (rámeček Zapamatuj si) a otázek z učebnice (rámeček Zopakuj si):
Vláda Habsburků s. 8, 9
Život v baroku s. 11
J. A. Komenský s. 13, 14
Osvícenství s. 16, 19, 20
Průmyslové revoluce s. 24, 25, 32
Národní obrození s.28
Revoluční rok 1848 s. 30
Národní divadlo s. 35, 36
1.světová válka s. 40
Československo 1918 – 1938 s. 45, 46
2. sv. válka s. 49, 50
---------------------------------------------------------------------------
25.1. -28.1.
mimořádně bude hodina vlastivědy ve čtvrtek místo angličtiny, v pátek jsou pololetní prázdniny
Druhá světová válka
učebnice s. 45, 47 – 50 přečíst, zaměřte se na obrázky a tučně vytištěná slova
PS s. 26 vyplníme společně při online hodině ve čtvrtek
Taktik – procvičte si odpovědi
Dějiny udatného č. národa – podívejte se na díl ke 2. sv. válce
Vyhledej v textu a připrav si odpovědi k událostem, společně si uděláme zápis:
Mnichovská dohoda
Protektorát Čechy a Morava
Kdy začala a skončila 2. sv. válka
17. 11. 1939
opatření proti židovskému obyvatelstvu
koncentrační tábory
atentát na R. Heydricha, Lidice
osvobození Československa
učebnice s. 50 - Zopakuj si/ umíš odpovědět na otázky?
filmy a knihy s tematikou 2. sv. války: kniha Z. Bezděková - Říkali mi Leni, film O. Pavel - Smrt krásných srnců
--------------------------------------------------------------------
18. – 22. 1.
Československá republika, T. G. Masaryk
ukázky z filmu/knihy Bylo nás pět
Dějiny udatného č. národa - díl Vznik Československa
Taktik
učebnice 41 – 46/ do pátku si přečti
PS s. 24 – 25/vyplníme při online hodině
Připravte si na online hodinu informace a společně si vytvoříme zápis:
pojem ČSR
osobnosti 1. republiky
5 údajů k TGM
významné firmy a výrobky
kultura za 1. republiky, známí umělci
-----------------------------------------------------------------
11.1. – 15.1.
Vlastivěda
– přečtěte si vždy informace z učebnice, podívejte se na díl z Dějin, procvičte popř. na Taktiku (měl by již fungovat), vyhledejte si k tématu další zajímavé informace v encyklopedii nebo na internetu a teprve potom vyplňujte PS (zkontrolujeme si na online hodině), nakonec napište stručně zápis v bodech (učivo, které byste si měli zapamatovat, je vždy v rámečku v učebnici na závěr kapitoly)
Češi a Němci
uč. 37, PS 22
do ŠS vysvětli význam slov:
nacionalizmus -
germanizace -
První světová válka
uč. 38 – 40, PS 23, 24
Dějiny udatného č. národa – díl 93. První světová válka
na you tube ukázka z filmu Dobrý voják Švejk: https://www.youtube.com/watch?v=_mJYC1wYUok
zápis do ŠS pište v bodech – doplň údaje, zkontrolujeme na online hodině
-
příčina 1. sv. války:
-
státy, které proti sobě bojovaly: Dohoda x Ústřední mocnosti
-
zbraně: - které se používaly ve válce
-
legie:
-
zahraniční odboj: – kdo byl v čele a co bylo jejich cílem
4. 1. – 8. 1.
Národní divadlo
dodělejte si referát k Národnímu divadlu do pátku 8.1. ke kontrole na online hodinu
učebnice 33 – 37
připrav si na online hodinu odpovědi na otázky
s. 36/Zopakuj si
přečíst kapitoly 10 a 11, zaměřit se na tučně vytištěná slova
stručný zápis si uděláme společně v pátek
PS 20 – 22
vyplnit cvičení, možno procvičit na Taktiku
Dějiny udatného č. národa
87 - Národní divadlo
91 - Spolkový život v 19. století
92 - Soužití Němců, Čechů a Židů
------------------------------------------------------------------------
23. -27. 11.
Revoluční rok 1848
učebnice 29 a PS 18/1,2
zápis do sešitu:
1848 - revoluce v celé Evropě
= převrat, změny ve společnosti, požadavky na národní svobodu a rovnost lidí, omezení moci panovníka
v českých zemích – požadavky na zrušení roboty, cenzury, rovnoprávnost češtiny a němčiny, částečná samostatnost
Vídeň - nepokoje, Praha – povstání, stavěli barikády - potlačeno
úspěch: zrušeno poddanství a robota v r. 1848
---------
umět vysvětlit pojmy z rámečku v učebnici s. 29 Co to je?
(revoluce, petice, poddanství, cenzura, vrchnost, ústava)
Taktik – procvičení PS
Dějiny udatného č. národa – díl Revoluce 1848
do 30.11. opakovat probrané učivo podle učebnice s.6 - 28, PS 6 - 17, můžete se znovu podívat na některý z dílů Dějiny udatného č. národa
------------------------------------------------------------
16. – 20. 11.
Národní probuzení/obrození
učebnice 26 – 28
PS 17
Taktik - procvičení pracovního sešitu
do sešitu si stručně zapište informace k těmto údajům:
úřední jazyk němčina x čeština
divadlo – V. M. Kramerius
č. nakladatelství Česká expedice
hymna – autor textu, hudby
národní buditelé – osobnosti a jejich přínos
Aktivity k Vv a Pč - vytvořit nebo namalovat loutku
--------------------------------------------------------
9. – 13. 11.
Průmyslová revoluce v Čechách, na Moravě a ve Slezsku
učebnice 21 – 25
stručné výpisky : rozdíl mezi řemeslnou výrobou, manufakturou a továrnou, význam páry a parního stroje, vynálezci Gerstner, Ressel, Božek, bratranci Veverkové, Diviš a jejich vynálezy
PS s. 15 - 16
Dějiny udatného č. národa – díl 79, 81: Manufaktury, Věk páry
dokument o ruční papírně ve Velkých Losinách
https://www.youtube.com/watch?v=PloDH2lu5rw
pro zábavu posílám luštěnku psanou Morseovou abecedou
Tipy na tvoření místo Vv a Pč:
- vytvoř si logo své firmy, graficky znázorni, vyzdob, využij název – výrobek – město….podle své fantazie,
např. Josef Novák – Keramika, firma JOKER
Josef Novák – pekárna, firma JOPEK
inspiruj se starými vývěsními štíty obchodů nebo retro značek známých výrobků
- výroba ručního papíru
návod na výrobu najdeš v PS Vlastivědy s. 25
----------------------------------------------------------------
2. 11. – 6. 11.
Milí páťáci,
distanční výuka se prodlužuje - „Ať nedopadneme jako sedláci u Chlumce“
Opakování – Život po třicetileté válce – PS 11
k novému učivu stručně zápisy, nejdříve přečti v učebnici, procvič na Taktiku, podívej se na příběhy z Dějin
Doba osvícenská
uč. 15,16, 20, PS 12,13
(osvícenství, Marie Terezie, Josef II. a jejich reformy, opakování ze 4. třídy)
Život na vesnici a ve městě
uč. 17-19, PS 14
(bydlení, oblečení, jídlo, práce a hry, určitě jste někdy byli ve skanzenu)
Dějiny udatného českého národa (ČT Déčko nebo podle odkazu) – díl Marie Terezie, Reformy MT, Školská reforma MT, Josef II.
Taktik (interaktivní PS s odpověďmi, odkazy a bonusy)
Dobrovolné tipy na Vv a Pč související s vlastivědou a na zahnání dlouhé chvíle:)
můžeš si připravit jídlo - upeč si chléb nebo housky, vyzkoušej staré recepty na jídlo, např. z pohanky, hrachu, jahelník, bramborové placky, uvař si meltu nebo šípkový čaj, nasuš si křížaly, vyloupej ořechy atd.
poslechni si - hudbu W.A. Mozarta – skladatele této doby, najdeš na youtube, poslech jeho hudby prý zlepšuje matematické schopnosti, což vždy stojí za vyzkoušení :)
zazpívej si lidové písničky
nakresli si - kroj, staré hračky nebo si vyrob výzdobu z kukuřičného šustí, ořech. skořápek, ze dřeva
zahraj si - cvrnkání kuliček, hry s káčou, obručí, hry s míčem
Určitě se podělte o nápady, těším se.
----------------------------------------------------------------------
19. – 23. 10.
Vzdělávání v českých zemích, J. A. Komenský
nejdříve si přečtěte v učebnici s. 12 ,14
stručně výpisky (zaměřte se na tučně vytištěné výrazy)
porovnejte si výuku dnes a dříve
J.A.Komenský
učebnice s. 13 – podrobněji zápis o jeho životě
(zamysli se nad citáty v učebnici a pamatujte na naši vzdělanost, zjisti, na jaké bankovce najdeme portrét JAK)
!!! splnit PS s. 10 – 11
procvičení na Taktik – přihlaste se a popř. se registrujte podle odkazu (najdete prac. sešit a odkazy k Dějinám č. národa)
https://interaktivita.etaktik.cz/novy-student/94644/c6fa6cf0342654b2a0ad9deb08ad09de
podívejte se na díl J. A. Komenský z Dějin udatného č. národa
- Jak to chodilo ve škole v době Jana Amose Komenského?
výtvarná výchova a pracovní činnosti