Dějepis - 6. ročník

Obecně platí, že je důležité kapitolu přečíst a porozumět textu. Otázky slouží pro kontrolu porozumění.
Některé kapitoly nejsou z našeho pohledu středoevropana tak zajímavé a důležité, proto se nedivte, že něco budeme přeskakovat.
V ideálním případě si vynechané kapitoly alespoň pročtěte.

Co a jak odevzdávat?

Pokud není určeno jinak, budu velmi rád, když mi svoji práci do sešitů nafotíte a pošlete, abych ji mohl zkontrolovat.

Práci na volných listech mi posílejte vždy!

Úkoly, které mi nebudete posílat zpět, budou označeny jako "k procvičování".

***************************************************************************

 

Řím - do 19.6.

Do konce knížky nám ještě chybí mnoho kapitol. Kdybyste chodili do školy, dívali bychom se třeba na vojevůdce Hennibala, který stál před branami Říma, nebo na hunského krále Attilu, který přispěl k římskému rozpadu. Některá videa máte zde:
Dále si prolistujte učebnici, prohlédněte obrázky, zaměřte se na zvýrazněný text.
Vlastně od strany 56 až do konce učebnice... výpisky už nedělejte.
Určitě se k tomu v září vrátíme a projedeme to.
 
Dále zkuste vyplnit tenhle testík, který zadávám na konci roku. Rozdělte si práci a postupujte po jednotlivých otázkách.
Až budete mít hotovo, test mi pošlete - do 19.6.! Nic jiného neposílejte.
Správné odpovědi hledejte v učebnici nebo na internetu...
Ještě si k tomu řekneme, až většina z vás přijde v úterý do školy. 
 
...přeji všem pohodový červen.
 

Opakovací test k Řecku (do 29.5.) naleznete zde:

Test doplňte a pošlete mi ho. Případně vytištěná verze je ve vestibulu školy, kam se dá i odevzdat.
 

Apeninský poloostrov - počátky Říma (25. - 29. 5.)

Přečti si str. 52 – 53 – opiš rámeček + písemně do sešitu odpovědi na otázky:

1) V čem vynikali Etruskové?

2) Jaké měli Etruskové nepřátele?

3) Kdo si nakonec Etrusky podmanil?

Přečti si str. 54 – 55 – opiš rámeček + písemně do sešitu odpovědi na otázky:

1) Kdo podle legendy založil Řím?

2) Jak bratři vyrostli, kdo je vychoval?

3) Čím proslula Tarpejská skála?

k této a další kapitole se hodí video o Římě...
Výpisky v sešitě mi nemusíte posílat nafocené. Vyzkouším si Vaše znalosti testíkem.  

 

********************************************************************

 

Makedonie - Alexandr Makedonský (11. - 20. 5.)

Téma je na stránce 42 - 45 - přečti si a do sešitu zapiš rámečky ze str. 43 a 45.
Dále odpověz písemně do sešitu:
1) Jak vypadala makedonská falanga - popiš z internetu.
2) co je to "sarisa"?
3) Démosthenés pronášel "filipiky". Co to je?
4) Kdo vzdělával Aleksandra?
5) Co udělal Alexandr ve slavném Gordionu?
6) Prohlédni si mapu Alexandrova tažení. Kterými dnešními státy by táhl?
k této a další kapitole se hodí video...
Výpisky v sešitě mi nemusíte posílat nafocené. Vyzkouším si Vaše znalosti testíkem příští týden.
 

Helénistický svět (11. - 20.5.)

Téma je na stránce 46 - 49 - přečti si a do sešitu zapiš rámeček ze str. 47.
Dále odpověz písemně do sešitu:
1) Kdo byli "diadochové"?
2) co je to bibliotéka?
3) do sešitu vypiš a nauč se sedm starověkých divů světa.
Tím končíme Řecko - výpisky mi neposílejte - bude následovat povinný testík.
k této kapitole se hodí např.: ... ale určitě najdete i další...
 
**************************************************************************
 

*23.4. - Písemný testík (poslat, odevzdat) + další kapitoly

Tentokrát jsem si připravil testík, který bych rád od všech vybral vyplněný. Testík možno i vyzvednout a vrátit prostřednictvím schránek na chodbě školy. Vyplněný testík odevzdejte do 30.4.2020.
 

Théby (23.4. - 30.4.)

Přečti si v učebnici stranu 40-41 a písemně odpověz celou větou do sešitu:

Nafocené odpovědi mi pošli... 

1) Jak vypadal "kosý šik" - bojový útvar Thébanů?
2) Koho Théby porazily v bitvě u Leukter?
3) kdo si "brousil zuby" na Řecko oslabené věčnými válkami? Odpověď na další straně...
            k této a další kapitole se hodí video...
 

Řecká vzdělanost a divadlo (23.4. - 30.4.)

Přečti si v učebnici stranu 36-39 a písemně odpověz celou větou do sešitu:

Nafocené odpovědi mi pošli... 

1) V Řecku se zrodilo divadlo. Jak vypadali první herci? co měli na sobě, kdo byli?
2) Jaké dva typy her se hrály?
3) Kdo patřil mezi největší autory trgédií a komedií?
4) mohl jediný herec zvládnout dialog? Proč?
5) Vypiš jména nejslavnějších řeckých filozofů.
6) Doplň jakému vědnímu oboru se věnovali: Hippokrates -
                                                                Pýthagoras -
                                                                Archimédes - 
                                                                Hérodotos - 
K opakování látky o Řecku se hodí video:  

https://www.youtube.com/watch?v=MQKxfbLsjNo&list=PLZqf67veGdN8YXIGFfNkTKJY0AC1TSx6J

 
**************************************************************************

Kultura a sport v Řecku (3.4. - 10.4.)

Přečti si v učebnici stranu 30-35 a písemně odpověz celou větou do sešitu:

 

1) Popiš, jak vypadal řecký dům.

2) Co je to chitón?

3) Do sešitu nakresli a popiš hlavice tří klasických řádů řeckých sloupů (str. 32).

4) Co, koho znázorňovaly soch a obrazy?

5) Co je "kalokagathia"?

6) Kdy a kde se konala první olympiáda? Čím je to datum ještě významné?

7) Kdo mohl v hrách soutěžit? Jak se oblékali?

8) Co získal vítěz?

9) Napiš alespoň 5 disciplín, v čem soutěžili. 

Válka mezi bratry (31.3..)

Přečti si v učebnici stranu 28-29 a písemně odpověz celou větou do sešitu:

 

1) Kdo proti komu bojoval?
2) Kde válka probíhala?
3) kdo vyhrál?
      K této kapitole se hodí video:
 
 

Řecko - Perské války (do 27.3.)

Přečti si v učebnici stranu 24-27 a písemně odpověz celou větou do sešitu:

1) Kolik měří Maratonský běh a proč se vlastně běhá?
2) Kdo koho u Marathonu porazil?
3) Jak se jmenoval syn Dáreia?
4) Kdo velel Sparťanům u Thermopyl? (film: 300 bitva u Thermopyl)
5) Kde, v jakém prostředí probíhala bitva u Salamíny?
6) V jaké bitvě konečně Řekové spojili síly a zvítězili?
7) Kdo byl hoplíta a jakou měl výzbroj?
       K těmto kapitolám se hodí video:
 

 

**************************************************************
 

Perská veleříše

Přečti si v učebnici stranu 18-19 a písemně odpověz celou větou do sešitu:

1) Jaká rozsáhlá území ovládla Perská říše?
2) Který panovník si nechal říkat "král králů"?
3) Kdo povstal proti Peršanům v roce 500 př. Kr.?
4) Jak využil Dáreos povstání? Čeho se stalo záminkou?
 

Sparta (17.3.)

Přečti si v učebnici stranu 20-21 a písemně odpověz celou větou do sešitu:

1) Jak velké byly městské státy, co vlastně zahrnovaly?
2) Jaká práva měli svobodní Sparťané?
3) Kdo byli heilóti a jaká měli práva?
4) Čemu byl podřízen život ve Spartě?
5) Kolik měli ve Spartě králů? 
6) čemu se nejvíce věnovali děti ve Spartě?
 

Athény (20.3.)

Přečti si v učebnici stranu 22-23 a písemně odpověz celou větou do sešitu:

1) Čím se lišil život v Athénách od Sparty? Na co kladli důraz?
2) Kdo spravoval stát v době vlády aristokracie?
3) Jaká jsou "drakonická opatření"?
4) Do kolika skupin rozdělil Solón novou ústavou občany?
 
K tomuto tématu se hodí videovýpisky z dějepisu a proto vřele doporučuji jejich shlédnutí: