Fyzika 7. ročník

Probíraná látka je především o fyzikálních veličinách.

Je důležité stálé opakování převádění jednotek - délky, hmotnosti, objemu, hustoty případně i času.

opakování jednotek si můžete procvičit se šesťáky...

 

Co a jak odevzdávat?

Pokud není určeno jinak, budu velmi rád, když mi svoji práci do sešitů nafotíte a pošlete, abych ji mohl zkontrolovat.

Práci na volných listech mi posílejte vždy!

Úkoly, které mi nebudete posílat zpět, budou označeny jako "k procvičování".

**************************************************************

Práce do 19.6.

Protože probíraná látka je poměrně těžká, rozhodl jsem se, že jí probereme spolu příští rok a zaměříme se jen na důležité věci.
Ale protože mnozí z vás mají stále problémy se zvládnutím základních převodů a výpočtů, pošlete mi do 19.6. vyplněný poslední testík:
 
Děkuji vám a soustřeďte se na ostatní hlavní předměty.
Přeji klidný zbytek školního roku.
 
 

Práce na 18.5. - 29.5.

Nyní začneme probírat mechanické vlastnosti kapalin:
Chápu, že bez vysvětlení to "bude boj..." Postupuj pomalu po kapitolách.
 
Ideálně jsou zpracované zde: https://onlineschool.cz/fyzika/tlak-pascaluv-zakon/
můžeš najít i další videa...
 
Podle prvního videa si zopakuj vlastnosti kapalin.
Do sešitu: odpovědi na otázky 127/2,3 nahoře a 127/4,5 dole (opakov. ze 6. roč.)
 

Tlak v kapalinách - je tématem druhého videa 

Do sešitu si opiš žlutý rámeček na str. 130 a překresli obrázek ze str. 129 nahoře.
Pokus se odpovědět: 130/1 a 131/2,3 dole
 

Hydraulická zařízení - také druhé video z odkazu

přečti a prohlédni str. 132 - 135
Nadpis + nakresli a popiš obr na str. 133
opiš rámeček na straně 134
prohlédni si obrázky hydraulického lisu a zvedáku
 
Zkus odpovědět do sešitu 135/ 2
                                     136/ 2,3,4
Zkus opsat a doplnit tabulku 136/7
zjednodušeně to funguje tak, kolikrát se zvětší píst, tolikrát i síla.
např:       S1            S2                                                             F1                        F2
             5 cm3      20 cm3  - 20:4=5 - zvětšil se 5 krát                8 N      8x5=        40 N
Vždy musí být stejné jednotky u plochy! a u síly!
              5 cm3     0,5 m3 (= 5000 cm3 o čtyři místa!)                8 N    8x1000      8000N
      
Zkuste a uvidíme. příklady ze strany 136 + tabulku mi pošli nafocené.
Nezapomeň, že jsou vzadu výsledky, které ti mohou pomoci vymyslet postup!
Napiš mi otázky, co tě není jasné.
 
************************************************************************
 

Testík - opakování na týden do 30.4.2020

Tento týden Vám zadám testík, který mi, prosím, pošlete vyplněný zpět. Kdo nemá možnost nafotit apod. může si vyzvednout prostřednictvím schránek na chodbě školy a zpátky vrátit vypracované na stejné místo. Testík je důležitý pro hodnocení na vysvědčení, upozorněte na něj i své spolužáky. Děkuji.

************************************************************************
 

Tření (str 116 - 122) 

Pročti si jednotlivé kapitoly a prohlédni si obrázky.
Do sešitu opiš a zpracuj postupně:
 

Třecí síla

Tření vzniká při dotyku stykových ploch.
Na čem je tření závislé? opiš rámečky na str. 119
 

Význam tření

Bez tření by nebyl pohyb, někdy ale musíme tření co nejvíce eliminovat.
Tření zvyšujeme - zdrsněním povrchu - sypáním kamínků na led...
Tření snižujeme - mazáním, hlazaním povrchů - lyže, oleje
Určitě vymyslíš s pomocí učebnice mnohem více příkladů. 
 
Písemně odpověz do sešitu na 121/3,4 nahoře
                                            122/ 1,2,,3,4 dole
                                            123/ 5,6,7,8 nahoře
 
Pro další opakování a procvičování použij tyto pracovní listy:
 
                                                     1.4.2020
 

K procvičování již probraných témat máte tyto pracovní listy:

 

Dále zkus do sešitu odpovědět nebo vypočítat:

uč. str. 114 / 3,4,5 nahoře
           114 / 2,3 - dole
           115 / 4,5,6
Nezapomeň, že jak vypočítat tlakovou sílu je na straně 114.
 
Tato látka bohatě stačí do 27.3.                                      J. Švarc